Ναι στην ορθή σεξουαλική αγωγή

Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν είμαστε εναντίον της σεξουαλικής αγωγής γιατί αυτή αποτελεί μέρος της όλης αγωγής που δίνουμε στα παιδιά μας. Η σεξουαλική αγωγή είναι ένα θέμα ιερό, πολύ λεπτό, ευαίσθητο και πολύπλευρο και πρέπει να το προσεγγίζουμε με σεβασμό και εξατομικευμένα, αφού το κάθε παιδί είναι μοναδικό με τις δικές του ευαισθησίες και ιδιοσυγκρασία. Είμαστε εναντίον της σημερινής παρεχόμενης σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία, γιατί προβάλλει συγκεκριμένη ιδεολογία και γιατί αντιμετωπίζει ισοπεδωτικά τα παιδιά μας.

Σημειώνουμε ότι χρησιμοποιούμε την επικρατούσα ορολογία "σεξουαλική αγωγή" αντί της ορθής "διαφυλική αγωγή" για σκοπούς καλύτερης επικοινωνίας.



Σάββατο 12 Αυγούστου 2023

Γιατί λέμε όχι στη σεξουαλική αγωγή στα σχολεία σε μικρές ηλικίες

(σχετικά με την προστασία από την σεξουαλική κακοποίηση)

 


 

1.      Γνώση δεν συνεπάγεται και προστασία

Για παράδειγμα όλοι ξέρουμε ότι το τσιγάρο και το αλκοόλ κάνουν κακό αλλά συνεχίζουν να πίνουν οι άνθρωποι. Ή ότι η ταχύτητα σκοτώνει αλλά τρέχουμε.

2.      Πώς ξέρουμε ότι αυτά τα προγράμματα πετυχαίνουν την προστασία των παιδιών από την σεξουαλική κακοποίηση; Θέλουμε να δούμε τις μελέτες αποτελεσματικότητας και ασφάλειας αυτών των προγραμμάτων του Υπουργείου Παιδείας. Μια μετανάλυση (αξιολόγηση μεγάλου αριθμού μελετών ανά το παγκόσμιο) για το θέμα, που διενήργησε ο διεθνής οργανισμός Cohrane, έδειξε ότι στο θεωρητικό επίπεδο οι δεξιότητες των παιδιών για προστασία και η γνώση που αποκτούν από τα σχολικά μαθήματα σεξουαλικής αγωγής για πρόληψη αυξάνονται. Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε αμέσως μετά από την παρακολούθηση σχολικών προγραμμάτων πρόληψης της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης. Τα αποτελέσματα που οδήγησαν σε αυτό το συμπέρασμα πρέπει να ερμηνεύονται με προσοχή γιατί η ποιότητα της τεκμηρίωσης είναι μέτρια.  Είναι άγνωστο κατά πόσον αυτές οι δεξιότητες και γνώσεις πράγματι μειώνουν την πιθανότητα για σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, γιατί δεν υπάρχουν μελέτες που αξιολογούν την πραγματική πρόληψη της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης.

3.      Σε αυτές τις ηλικίες τα παιδιά δεν μπορούν να επεξεργαστούν αυτές τις πληροφορίες. Δεν μπορούν να καταλάβουν ότι κάποιος που τα αγαπά, για παράδειγμα ο πατέρας , ο θείος κ.ά.  μπορεί να τους κάνουν κακό.


 

4.      Σε αυτές τις ηλικίες τα παιδιά δεν μπορούν να προστατευτούν. Δεν μπορούν να πουν όχι ακόμα και στους συνομήλικους τους, πόσο μάλλον σε επιτήδειους βιαστές που τα χειραγωγούν. Για παράδειγμα, μια νηπιαγωγός είπε σε ένα μαθητή της να μην επιτρέπει στον συμμαθητή του να τον κτυπά και το παιδί δεν μπορούσε να το εφαρμόσει.

5.      Τα παιδιά είναι αθώα και σκέφτονται απλά. Όταν δώσεις όλες αυτές τις δύσκολες πληροφορίες στα παιδιά, τα πονηρεύεις, τα σοκάρεις, τα τραυματίζεις ψυχικά.

6.      Δεν είναι έτοιμα όλα τα παιδιά να καταλάβουν και να κατανοήσουν αυτές τις πληροφορίες. Άρα πώς θα προστατευτούν; Δεν επιτυγχάνεται ο στόχος. Αν όμως ζημιωθούν πώς αυτό θα διορθωθεί; Σε αυτές τις ηλικίες όλα καταγράφονται. Πώς αυτή η ζημιά θα επιδράσει στη μελλοντική τους ζωή;

7.      Σύμφωνα με την έρευνα του Πανεπιστημίου Κύπρου για την σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, 3% των παιδιών ηλικίας 4-7 ετών μπορεί να κακοποιηθεί σεξουαλικά. Για να προστατέψεις, και αν, 3 παιδιά τα οποία πιθανόν να κακοποιηθούν, εκθέτεις άλλα 97 παιδιά σε πληροφόρηση η οποία δεν γνωρίζουμε αν προκαλεί και πόση ζημιά.

8.      Δεν είναι όλα τα παιδιά εν δυνάμει υποψήφια θύματα σεξουαλικής κακοποίησης. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες κινδύνου για να συμβεί η σεξουαλική κακοποίηση, σύμφωνα με την έρευνα του Πανεπιστημίου Κύπρου για την σεξουαλική κακοποίηση παιδιών. Τέτοιοι παράγοντες είναι η γονική απουσία, δυσλειτουργική οικογένεια, μητέρα που γέννησε το πρώτο της παιδί σε νεαρή ηλικία, το υποψήφιο θύμα να είναι κορίτσι, με αναπηρία, να ζει με θετό πατέρα, να ζει στη φτώχεια. Τα μέτρα πρόληψης να επικεντρωθούν μόνο στα παιδιά που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου.

9.      Οι συγγραφείς των σχολικών εγχειριδίων έχουν εξειδίκευση στη συγγραφή παιδαγωγικών εγχειριδίων; 


 

10.  Πώς θα διδαχτεί το μάθημα σε μεικτές τάξεις προδημοτικής όπου στην ίδια τάξη φοιτούν παιδιά ηλικίας από 3 μέχρι 6 ετών;

11.  Πώς είναι δυνατόν το εγχειρίδιο να αφορά τις ηλικίες 3-7 ετών; Η μαθησιακή ικανότητα και η ωριμότητα ενός 3χρονου είναι διαφορετικές από ενός 7χρονου.

12.  Το αναλυτικό πρόγραμμα θέλει πολύ καιρό για να αλλάξει και αλλάζει σταδιακά. Κάθε προσθήκη στηρίζεται σε μελέτες και προηγούμενη εμπειρία από ευρεία εφαρμογή. Δεν μπορεί να εισαχθεί εύκολα και ομαλά μια καινοτομία η οποία δεν βασίζεται σε προηγούμενη εμπειρία και σε επιστημονική γνώση. Αυτή η διαδικασία δεν ακολουθήθηκε στην περίπτωση της σεξουαλικής αγωγής στην προδημοτική. Μπήκε απότομα το μάθημα, με πολλά θέματα μονομιάς, όχι σταδιακά. Άρα δεν στηρίχθηκε σε προηγούμενη εμπειρία από ευρεία εφαρμογή. Δεν ξέρουμε αν στηρίχθηκε σε μελέτες. Αν ναι, το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να τις δώσει στην δημοσιότητα για να τις μελετήσουμε.

13.  Η νέα παιδαγωγική μέθοδος στο νηπιαγωγείο είναι η μαθητοκεντρική. Δηλαδή, τα μαθήματα στηρίζονται στις ανάγκες των παιδιών. Η νηπιαγωγός ρωτά τα παιδιά τι θέλουν να μάθουν και έτσι προκύπτουν τα θέματα των μαθημάτων. Σε αυτά τα πλαίσια, η ανάγκη για την εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής δεν προκύπτει από τις ανάγκες των παιδιών. Είναι δοτή από το Υπουργείο.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου